Amerikanska klassiker med The Cleveland Orchestra
SVT2 lördag 19:40 - 21:05Konsert Lördagen den 4 juli 2026 är dagen för det stora 250-årsfirandet i USA. I kvällens konsert presenterar The Cleveland Orchestra - en av landets ledande symfoniorkestrar - några av den amerikanska musikhistoriens största symfoniska verk. Pianisten Marc-André Hamelin är pianosolist i Gershwins berömda Rhapsody in Blue och vi hör också musik av Duke Ellington och Aaron Copland, i sviterna från Appalachian Spring och The Tender Land. Kvällens dirigent är David Robertson. (USA, 2024). Producerat år 2024.